Verdier
La barna utforske og utvikle seg både digitalt og fysisk, samtidig som de får næring til sin egen fantasi.
Tilbak til Plattform
Tilbak til Plattform
Med do:be kan du ta i bruk digitale verktøy og åpne en ny verden av lek og læring for barna i barnehagen, helt uten å bruke skjerm. Målet vårt er å gi barn en unik og givende opplevelse ved å kombinere det beste fra den digitale verden og den fysiske leken.
Skjermfri leik, digital læring
Hvorfor do:be?
Kuben utvider den digitale verktøykassen som er tilgjengelig for barnehagen. Den er et pedagogisk verktøy med digitalt innhold, og er et skjermfritt alternativ til datamaskiner, mobiler eller nettbrett. Innholdet er faglig forankret og testet.
Pedagogisk verktøy
Kuben er uformet for å være brukervennlig og intuitiv, slik at personalet enkelt kan ta den i bruk uten teknisk kompetanse eller spesiell opplæring. Kuben er designet for å være engasjerende og stimulerende, slik at den vekker interesse hos barn og voksne.
Kompetanse og interesse
do:be tilbyr en plattform for aktiv læring og erfaring med digital teknologi uten den negative effekten av skjermbruk. Barna får aktivt delta og samhandle med kubene, noe som øker fysisk aktivitet og sosialt samspilll mellom barna selv og med personalet. Ved å bygge på interaksjon og samspill blir ikke passivt bruk et problem.
Aktiv og sosial interaksjon
Kuben er utviklet med sikte på å dekke en rekke områder i "Rammeplan for barnehage". Gjennom spill og interaksjoner støtter kubene opp om barna sin utvikling. På denne måten bidrar do:be til å ivareta og integrere ulike aspekt av rammeplanen i barnehagehverdagen.
Rammeplanens fagområder
Hverdagen i barnehagen har mange utfordringer, både store og små, det vet alle som har jobbet i barnehage. Det er et mangfold av krav som må møtes og ulike behov som må tas vare på. Kubene kan avlaste personalet i barnehagen som et verktøy for varierte aktiviteter, i overgangssituasjoner, pedagogisk støtte og fleksibilitet i arbeidet med barnas lek, læring og utvikling.
Ressurs for barnehagepersonalet
Verdens Helseorganisasjon
"Barn under to år bør ikke bruke skjerm i det hele tatt, og barn i alderen to til fem år bør ikke tilbringe mer enn en time per dag foran skjerm. Dette er rådene Verdens Helseorganisasjon gir om skjermbruk for de minste, og som også gis i Medietilsynets veileder om skjermbruk for barn i alderen 0-6 år."
- NHI 1.7.2021
NTNU- forskere
"NTNU- forskere har nå vist at barns skjermbruk kan påvirke utviklingen av en av våre mest grunnleggende sosiale evner: forståelse av egne og andres følelser."
- forskning.no 4.11.2019