
Verdier
La barna utforske og utvikle seg både digitalt og fysisk, samtidig som de får næring til sin egen fantasi.
Tilbak til Plattform
Tilbak til Plattform
do:be
—
Skapt for barn, utviklet for barnehagen
Kuben er et allsidig verktøy som kan tilpasses barnehagens egenart, og innholdet dekker flere områder i Rammeplan for barnehagen.
Brukervennlig og intuitivt
Kubene og tilbehøret er utformet for enkel og intuitiv bruk. Ingen teknisk kompetanse eller spesialopplæring kreves.
Fleksibilitet og faglig bredde
Vår visjon er å skape et verktøy som ikke bare kvalitetssikrer det pedagogiske arbeidet i barnehagen, men også støtter barns lek, utvikling og trivsel.
Verdi for barnehagen og ansatte
Fysisk læring
Barn lærer og erfarer verden med hele kroppen. do:be engasjerer gjennom bevegelse og inviterer til aktiv bruk av kropp og sanser.
Fantasi og skaperglede
Kubene gir impulser og inspirasjon, men det er barnets forestillingsevne som styrer leken.
do:be legger til rette for å skape felles opplevelser og støtte sosial læring. Barn skaper, utforsker og lærer i samspill med andre barn og voksne.
Samhandling og felleskap

do:be er et verktøy for:
Lekeinspirasjon
Fellesopplevelser
Kommunikasjon
Utforsking og sansing
Ro og hvile
Prosjektarbeid
Overgangssituasjoner
Varierte aktiviteter
Lytting og fabulering
Mestring og inspirasjon for ansatte:
Kubene og plattformen vår er skapt for å imøtekomme ansatte med ulike interesser, bakgrunn og erfaring. I barnehagen er det et mangfold av krav som må møtes og ulike behov som må tas vare på. Derfor har vi utviklet do:be spesielt for barnehagen.
Utviklet for barnehagehverdagen
Verdens Helseorganisasjon
"Barn under to år bør ikke bruke skjerm i det hele tatt, og barn i alderen to til fem år bør ikke tilbringe mer enn en time per dag foran skjerm. Dette er rådene Verdens Helseorganisasjon gir om skjermbruk for de minste, og som også gis i Medietilsynets veileder om skjermbruk for barn i alderen 0-6 år."
- NHI 1.7.2021
NTNU- forskere
"NTNU- forskere har nå vist at barns skjermbruk kan påvirke utviklingen av en av våre mest grunnleggende sosiale evner: forståelse av egne og andres følelser."
- forskning.no 4.11.2019
