Noe av det viktigste vi ønsker å sende med barna fra barnehagen er lekekompetanse.
Som barnehageansatte jubler vi høylytt over at leken endelig får plass i skolen.
Samtidig øker antall timer med skjermtid i barnehagen. I en undersøkelse gjort av Sintef, på vegne av Utdanningsdirektoratet, svarer 55% at de bruker skjermene som avlastning når de ikke har nok ansatte tilgjengelig.
do:be ønsker å være alternativet til skjerm.
Det alternativet som knytter sammen leken og den digitale verdenen.
Det verktøyet som gjør at alle barnehageansatte, uansett alder, interesser og erfaring, skal kunne gi barna digital kompetanse.
Passivitet foran en skjerm er ikke bra.
Det er rett og slett helseskadelig.
En stor norsk studie fra NTNU fastslår at barns skjermbruk kan påvirke både den kognitive og den sosiale delen av hjernen negativt.
At det har negative konsekvenser bekreftes i stor grad når Snapchat-gründer Evan Spiegel gir egne barn maks 45 minutter skjermtid i uken.
Og han er ikke den eneste.
Dennis Vareide, kjent som den ene halvparten av «Prebz og Dennis» eller «Flippklipp», sier selv at «det bør i hvert fall ringe en varselsbjelle, når en som lever av skjerm i stor grad begrenser skjermtid for datteren».
Med den kunnskapen vi har – hvorfor snur vi ryggen til, og velger å overse faresignalene?
Mange vil slenge bemanningskortet på bordet.
Det er fullt forståelig, for vi som jobber i barnehagene vet at det er et enormt uforløst potensial som kunne vært innfridd med bare bittelitt mer tid til overs.
Den saken er vi nødt til å fortsette og kjempe, men i mellomtiden må vi også gjøre det beste utav de kortene vi har.
do:be kan ikke løse bemanningskrisen.
do:be er heller ikke en substitutt til ekte pedagoger, fagarbeidere og andre barnehageansatte. Men med din egen kompetanse, ispedd vår pedagogiske plattform, kan vi sammen ta barnehagehverdagen til uante høyder!
La do:be være det verktøyet som gjør det enklere å nå det uforløste potensialet.
Som gir barna en variert hverdag.
Som kvalitetssikrer at tilbudet er etter rammeplanen.
Som sikrer at vi fortsetter å bevare leken – selv i en digital verden!
Komentarai